De afgelopen dagen... - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu De afgelopen dagen... - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu

De afgelopen dagen...

Door: Bou

Blijf op de hoogte en volg Bou Mo Tess

04 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Addo

31/12 Nelspruit - Rietfontein (Pretoria)
Natuurlijk slapen we heerlijk. Veel blauw aan de hemel vandaag. We ontbijten samen met broodjes kaas, oploskoffie en maken een lupa (padkos) voor onderweg. Om 10u rijden we de auto achteruit het erf af nadat we nog even een blik hebben geworpen op de kweekvijver met Koi karpers 'bewaakt' door een aligatorkop.
Op de kruispunten in Nelspruit wordt vuurwerk aangeboden. De verleiding is groot, maar we zijn verstandig. Amersfoort, Ermelo en Amsterdam laten we geografisch links liggen. Bij Alkmaar kiezen we voor de route via de Schoemanskloof. Wat een prachtig landschap. Doet denken aan zuidelijk Frankrijk maar dan ongerepter en meer uitgestrekt. Vlak na Old Joe verandert het berglandschap met fruitteelt in meer glooiende heuvels met voornamelijk bosbouw. We stoppen voor koffie en genieten van de warmte. Heerlijk zo deze winter. Vlak voorbij Middelburg gaan we richting Pretoria. Bij Emalahleni worden we gewaarschuwd. Stop niet! Pas op voor hi-jacking.
Om 13.30u arriveren we in Rietfontein bij Ciara lodge. De poort gaat open en weer rijden we een oase binnen. Emily begroet ons en wijst ons onze blokhut. Kort daarna haasten we ons naar de Checkers supermarkt om boodschappen te doen voor oud en nieuw. Bij terugkomst een verfrissende plons in het zwembadje en maken een foto voor thuisfront. Weldaad van de zon is heerlijk. Bij ons huisje kijken we elkaar aan. We hebben dezelfde ervaring. Vreemd bij 30° in korte broek de bbq aanmaken op oudejaarsavond. Dat lukt. Vlees roosteren wordt lastiger omdat het reeds donker wordt. We laten het ons goed smaken. Wortelsalade erbij. Na het eten toepen we. Tess zet weer een strakke toep administratie op. Time to kill tot aan middernacht. Hier een uur eerder 2014. Hoe gaan we dat doen? Wachten op NL? Nee, we pakken ons eigen moment. Hier en daar al wat knalletjes. Voor onze hut een trampoline. Tess maakt capriolen. Over springen gesproken, Bou heeft Doodle Jump ontdekt. Mo aan haar e-reader. Ook pakken we het toepen weer op. Zo kruipen we richting het nieuwe jaar. Op uur U bescheiden maar mooi vuurwerk. We omhelzen we elkaar bij 20° en een nog gloeiende bbq. Direct daarna contact met thuisfront via verschillende kanalen. Een uur later weer, maar dan andere kant op. Bijzonder. Met een gevoel van geluk kukelen we 2014 in.

01/01 Rietfontein
We slapen heerlijk uit. Het is stil. Bij het ontbijt voor onze blokhut denken we aan de verjaardag van grootje die ons ongetwijfeld vergezeld. Een chill ochtend aan het zwembadje. Heerlijk. Mo en Tess in de zon, die behoorlijk krachtig is. Bou schrijft wat aan het verslag.
De tweede helft van de middag Pretoria in en we betreden Church Square. Vrijwel meteen voelen we hoe het is om een minderheid te zijn. Vervolgens het Victoriaanse train station en door naar Union Building. Indrukwekkend gebouw. Vooral het standbeeld van Mandela ervoor. In Hatfield het traditionele hoofdstedelijke bezoek aan McDonald's. We doneren natuurlijk wat kleingeld aan het plaatselijke Ronald McDonald huis. Het Voortrekker Monument bewaren we voor morgen. Thuis weer even de pool in. Wat heerlijk relaxed. Vakantiegevoel.

02/01 Rietfontein - Johannesburg
Na het ochtendritueel pakken we de laatste spullen bij elkaar en vertrekken richting Johannesburg. Plan is om eerst het Voortrekkers Monument te bezoeken. Bij aankomst een gigantisch tempelachtig gebouw boven op een heuvel. Symbool voor de Zuid Afrikaanse blanke pioniers. Indrukwekkend om een stuk geschiedenis letterlijk in perspectief te krijgen. Vervolgens richting Magaliesberg voor een plaatselijk uitstapje. Ter plekke is de wachtrij voor de kabelbaan dermate lang dat we kiezen om door te rijden. Rond 4u zijn we weer op onze bekende stek Genesis. Vooraf hebben we de situatie op de luchthaven bekeken ivm de vlucht morgenochtend naar Port Elizabeth. We doen wat boodschappen en relaxen nog wat. Tess maakt een lekkere pasta maaltijd waarna we deze 1e week doornemen. Met mooie emotie prijzen we ons gelukkig.

03/01 Johannesburg - Colchester
Nadat we om 8u de auto hebben ingeleverd ontbijten we op de luchthaven als we hebben ingechecked. De vlucht van 1,5u verloopt vlotjes zodat we om 13u bepakt en bezakt onze nieuwe auto starten. Handgeschakelde versnelling deze keer. Met links schakelen. Hmmm, doet toch weer een nieuw beroep op coördinatie. Op naar Addo. Oceaan, duinen en kust bieden weer een nieuwe dimensie. TomTom heeft even niet de precieze locatie voor handen. Dan maar ter plekke even ouderwets de weg vragen. Zeer vriendelijk wordt uitleg gegeven en 10 minuten later rijden we het hek van Happy Jackal B&B binnen. We moeten even wachten voordat we naar onze lodge worden gebracht. Geweldig stekkie weer. Het is warm. 30° plus. Het zwembadje geeft verkoeling. Met wat zonnen, zwemmen en lezen komen we heerlijk de middag door. Na de boodschappen leest Bou in de LP (met dank aan Sjaan en Thijs) wat meer over de bizarre geschiedenis van dit haast onmetelijke land van z'n grootmoeder en hoe diverse landen, volken en mensen hier een nadrukkelijke rol in hebben gespeeld. Onwaarschijnlijk hoe HIV en AIDS nog steeds om zich heengrijpen en dagelijks 500 (!) nieuwe slachtoffers maakt. Een heel andere strijd die gestreden wordt, waarvan de overwinning nog ver weg lijkt. De maaltijdsalade smaakt ons goed. We toepen. En wanneer de sterrengevulde hemel over ons heen trekt, doen we alle lichten uit, pakken we Google Sky erbij en herkennen oa Sirius, Orion, Betelgeuze. Prachtig. Natuurlijk denken we aan navigator opa Rob. Die had hier vanuit zijn passie makkelijk een collegejaar mee kunnen vullen. Tess en Bou luisteren nog muziek voor een passend lied voor een bruiloft. No Worries...

• 05 Januari 2014 - 14:14

Walter En Lonneke:

Hey familie!,

voor jullie natuurlijk ook nog een gelukkig nieuwjaar! Maar met de prachtige verhalen vanuit Zuid-Afrika lijkt het begin van het nieuwe jaar alvast flink te lukken!

Toedeloe!

• 06 Januari 2014 - 12:18

Ans Weterman:

Wat een geweldige verhalen. We kijken steeds weer uit naar de volgende.
    We wensen jullie met zijn drietjes een heel gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Met veel vakanties.
    Piet en Ans