Terug naar de kust... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu Terug naar de kust... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu

Terug naar de kust...

Door: Bou

Blijf op de hoogte en volg Bou Mo Tess

13 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

11+12/01 Terug naar de kust...
Tess voelt zich niet lekker en gaat achter in de auto slapen als we richting Algulhas rijden. Weer de Franschoekpas over en vlak voor Villiersdorp langs een stuwmeer. De weer toont de omgeving haar uitgestrektheid. Glooiende heuvels doen denken aan de graanvelden van Noord Amerika en Canada. De provincie Agulhas doet ons aan Addo denken alleen dan vlak. We zien struisvogels en bokkies. Zodra we oceaan ruiken lijkt Tess iedere kilometer op te knappen. Als we langs de vuurstoren van Cape Agulhas rijden, is Tess weer de oude. Bijzonder om op het meest zuidelijke punt van Afrika te staan. Natuurlijk maken we foto's en baden we pootje in de Indische en Atlantische oceanen.
Hierna richting Hermanus. We kiezen voor de onverharde route langs het National Park naar Die Dam en Ganshoek. We komen zo goed als niemand tegen terwijl we onze kwetsbaarheid ervaren. Wat als we nu een lekke band krijgen? Na twee uur zijn we opgelucht als we weer asfalt mogen berijden, al was het alleen al vanwege het geluid. Het asfalt leidt ons tot in Hermanus. De TomTom weet weer precies waar we moeten zijn. Zeker wanneer de juiste straatnaam wordt opgegeven. In Sandbaai heeft Mo weer een geweldige stek gevonden. Na een korte stop bij het zwembad naar centrum Hermanus. Restaurant is een tegenvaller met een wachttijd van een uur voor een pan paella. Het smaakt verder goed en we spreken over klantgerichtheid. Thuis wint Tess met overmacht twee potjes toep.
Na het ontbijt even het dorp in voor wat informatie en plan voor morgen. Thuis een wandeling met Tess langs de kust terwijl Mo geniet van de zon bij het zwembadje. Einde van de middag naar Grotto beach. Mooi breed strand. We spreiden onze lakens uit en genieten van alles om ons heen. De zee blijkt minder koud dan verwacht, lijkt zelfs wat warmer dan onze Noordzee. In het stadje eten we heerlijk vis. Met een ijsje lopen we terug naar de auto en denken aan de volgende kaart sessie. We toetsen op de TomTom ons huisadres in. Kort daarna hebben we meteen onze 1e township toer. By night! TomTom pakt natuurlijk de kortste weg. No way back. In de duister verlichte weggetjes voelen we prikkende ogen naar ons kijken. Links, rechts  over onverharde weggetjes. We moeten blind vertrouwen op TomTom. Hier uitstappen om de weg te vragen, is geen goed plan. Aan de rand van ons vertrouwen, ontdekken we ineens bekend terrein. Alsof we uit een donkere droom waker worden, draaien we de parkeerplaats van ons verblijf op. Tess blijkt ook deze avond onverslaanbaar met toepen.

13/10 Hermanus - Kaapstad
Spullen in de auto en op pad. We rijden de Whale Route via o.m. Bettysbaai. Werkelijk onwaarschijnlijk mooie route. Steile goudgele met groen begroeide hellingen contrasteren tegen het zeeblauw en wit van de golven. De zon laat het water tot aan de horizon schitteren waar de lichtblauwe hemel begint. In Gordonsbaai genieten we in de schaduw een lichte lunch. Verkeer wordt drukker. Met de TomTom op scherp rijden we de buitenwijken van Kaapstad binnen. Richting het centrum toont zich Tafelberg. Bijzondere samenkomst van wereldstad, kust, haven, direct omgeven door bergen. Herkennen we van bijv Auckland en Hong Kong. Bij het opgegeven adres rijden we het hek door en parkeren we bij Leeuwvoet, een tip van vrienden. Isabel die hier al 12 jaar werkt, vertelt ons alle ins en outs. WiFi werkt goed en we boeken online tickets voor Robbeneiland voor overmorgen. Morgen township en gezien het weer hoogstwaarschijnlijk ook Tafelberg. Op aanraden van Isabel smullen we bij Arnolds van wrattenzwijn, krokodil, gemsbok en struisvogel. Terug gaan we op het grijshouten terras zitten en spelen aan een blauw gietijzeren tafel bij licht van een wassende maan weer een potje toep. De familiewijn is gekoeld en smaakt zalig. We weten eindelijk de toep hegemonie van Tess te doorbreken...

• 16 Januari 2014 - 13:36

Lia:

Lieve mensen,

Ik geniet van jullie verslag. Het wordt verwoord als een roman!
    Ellie is zo vriendelijk voor ons de blog uit te printen zodat we dit om elke moment, desnoods op het tiolet, kunnen lezen. Wat is dit een ver weg wereld. En wat zullen jullie weer moeten wennen aan het druilorenweer.
    Ik kijk naar je uit Mootje. Voor nu, de laatste fjine dagen. Liefs Lie