Wijn... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu Wijn... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu

Wijn...

Door: Bou

Blijf op de hoogte en volg Bou Mo Tess

10 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

09/01 Montagu - Franschoek
weinig regen in de nacht. En zo snel als het water steeg is het ook weer gezakt. Bou haalt de auto en na het ontbijt pakken we in. De rit richting Robertson en Worcester is mooi. Wijn slaat hier de klok. In Worcester een ommetje bij de kerk. Vervolgens richting Villiersdorp. Na 30km zien we de poorten van Stettyn en draaien de weg af. Bijna zover we kunnen kijken, wijngaarden van verre familie. Zover dat er eigenlijk geen formele aanduiding meer voor is. Als ik me niet vergis, kleinkinderen van neven van mijn grootmoeder. Albie de wijnmaker doet een belletje en kort daarna komt een ronkende off road motor het pad oprijden. Familielid Johannes. Hij neemt ons mee naar zijn huis waar vroeger mijn grootmoeder is opgegroeid. We bekijken oude foto's en maken zelf ook diverse. Bijzonder hoe verhalen van mijn grootmoeder en een stuk familiegeschiedenis vorm krijgen. Bij een oude molen komt zijn broer Antonie ook nog gedag zeggen. We krijgen een toer door de wijnmakerij, proeven heerlijke wijn en vertrekken onder de indruk en met een doos wijn onder ons arm naar Franschhoek. Eerst de Franschoekpas over. Adembenemend landschap. Doet denken aan Zwitserse hooggebergte. Over de pas ontluiken het dal en het stadje. Lieflijk geheel. We checken in bij twee praatgrage dames in een ruim huis met een inrichting van jaren 50. In het stadje proeven we de sfeer van smaak en geld. De dames hebben voor ons gereserveerd bij Roca en adviseren ons daar struisvogel te eten. We worden opgehaald. Roca blijkt een chique zaak. Gelukkig zijn we flexibel en passen ons makkelijk aan. Op het terras met uitzicht over het dal genieten we van deze rijkdom en een cocktail. Vlak voordat het diner boven geserveerd wordt, worden we geroepen. Alle drie hebben we gekozen voor de struisvogel. Boterzacht.

10/01 Wijn
Het ontbijt is ok en we worden volgestopt met goed bedoelde adviezen over wat te doen en waar te gaan. We hebben al een plan. Tess wil wijnlandgoed Boschendal bezoeken omdat  die wijn geschonken wordt bij Koetje en Kalfjes, waar ze werkt. Mo wil naar Paarl en de gevangenispoort waar de vrijlating van Nelson Mandela plaatsvond op 11 februari 1990. Bou is benieuwd naar Stellenbosch.
Bij Boschendal zijn we precies op tijd voor de rondleiding. De verwachting over de pittoreske setting klopt helemaal. We zien veel overenkomsten met wat we op Stettyn hebben gezien en gehoord. Enige relevante verschil is het aantal liters. We proeven 10 verschillende wijnen. Voor ons springt de pinot blanc eruit. De dag brengt ons verder naar Paarl, we rijden omhoog naar het Taal momument. Bijzonder te lezen hoe de taal zicht heeft ontwikkelt in dit immense land en de cruciale betekenis. Vanuit die hoogte hebben we ook mooi zicht op de typische granieten rots. In het stadje vinden we een heerlijk stekkie voor de lunch. Paarl is veel minder toeristisch dan Franschoek, wat ons erg aanspreekt. De uitstraling is overigens nagenoeg hetzelfde. Op naar de Drakenberg gevangenis. Het beeld van Mandela straalt kracht, vastberadenheid en blijdschap uit. De tekst over vrijheid op dit monument draagt bij aan onze beleving.
Kort daarna rijden we Stellenbosch binnen. Meteen ademt het de sfeer van een universiteitsstad die we uit Leiden kennen. Gezellig centrum, terrasjes. We voelen ons thuis. Natuurlijk drinken we wat op een terras nadat we het centrum hebben rondgewandeld. Tess scoort een armband. Aan het einde van de middag rijden we terug naar Franschoek, eten wat bij Taki's en kijken we met genoegen terug naar de afgelopen week.

• 14 Januari 2014 - 17:59

Ellie:

Potdikkie wat een geweldige verhalen!!! Wordt zo verteld alsof ik het zelf meemaak.... wie weet ooit eens.
    XXX