Duinen en bergen - Reisverslag uit Robertson, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu Duinen en bergen - Reisverslag uit Robertson, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu

Duinen en bergen

Door: Bou

Blijf op de hoogte en volg Bou Mo Tess

07 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Robertson

06/01 J-Bay
Tess heeft wederom een surfles. Leraar oogt nog cooler. Met een baardje en dreads. Ik heb m'n nieuwe zwembroek aan wanneer we het laatste stuk van de surfles zien. Met vakantie in Lacaneau Ocean 1979 in herinnering zoek ik de golven op en maak een eerste bodysurf. Voor het gevoel minimaal 100m als een speelse otter. Heerlijk! Bij de volgende rit een grote golf. Iets te laat gepakt. Wordt ondersteboven gesmeten en landt op m'n hoofd op een zandbank. Alles tolt. Even een moment dat dit over en sluiten is. Nek wordt meteen stijf. Gelukkig lijkt alles het vooralsnog te doen. Somebody up there likes me...
We drinken met Tess een fris en eten een snackje bij het Artist Café. Tess gaat een bord huren voor de middag om verder te oefenen. Mo en ik gaan samen naar huis. Mo masseert m'n nek met Tijgerbalsem en ik neem een Ibuprofen. Twee uur later halen we Tess op. Net uit het water zit ze te chillen met Warren die van 'best wel...' naar 'erg...' aardig wordt gepromoveerd. We drinken een biertje. Naar huis om te douchen. We krigen onze was terug, heerlijk. Mo spreekt een ingewikkelde ontsnappingsprocedure af voor morgenochtend uit deze 'gevangenis'. We willen om 7u vertrekken. Heel lief wordt nog een opa (ontbijt pakketje) voor ons gemaakt. Op naar Two Oceans. Mo en Tess gaan voor sushi, ik voor de zwaardvis. Heerlijk.

07/08 Oostkaap - Kleine Karoo - Westkaap
Nek van Bou gaf wat ongemak in de nacht. Desondanks is de stijfheid minder en voelt het een stuk beter. We volgen het afgesproken ontsnappingsplan. Iets over 7 rijden we J-Bay uit, tanken en  daarna door nevel en mist richting George over de N2. Ondanks het verminderde uitzicht is de omgeving prachtig. Stukken doen denken aan Alpen en Canada. Bij George stuurt Mo ons door de mist over de pas richting Oudtshoorn. Bou pakt het stuur en rijdt de struisvogel hoofdstad door de R62 op. De omgeving is inmiddels totaal veranderd. Barre uitgestrektheid die doet denken aan Noord Spanje en Patagonië. Hier en daar breken zonnestralen door het wolkendek. In Ladismith koffie en lunch. Super relaxte sfeer. We kunnen de verleiding niet weerstaan om bij Ronnies (Sex) Shop te stoppen. Kunnen de dames meteen plassen. In de verte zien we verschillende regenbuien uit de laaghangende bewolking vallen. Hier en daar blauwe gaten. Tegen de bergen hangen wolkendotten te wachten op wind om verder kunnen. Wij rijden door en passeren de Touwrivier. Woeststromend door de regen van de afgelopen dagen. Wat een natuurkracht. Even later zien we tegen een bergflank Motagu liggen. Voordat we bij onze  ieuwe stek zijn, moeten we een lage brug passeren. Ook hier staat het water woest hoog en overstroomt de brug. We wagen het erop en even daarna parkeren we bij Montagu Vines. Een idyllische plek. Op intuïtie van Mo zetten we toch de auto aan de andere kant van de rivierin geval het gaat regenen en we niet meer terug kunnen. In het dorpje eten we we bij Ye Olde Taverne. Thuis geniet Bou op tv nog van The Big Lebowsky... In de nacht regent het met bakken uit de hemel met donder en bliksem.

08/08 Montagu
Voor het ontbijt lopen we even naar de rivier. Blijkt dat Mo's intuïtie juist was. De brug is niet te passeren. Goed dat we de auto aan de overkant hebben achtergelaten. Aan het heerlijke ontbijt bespreken we het plan voor vandaag en krijgen we het relaas van de familie te horen die een paar jaar geleden Natal verlaten hebben vanwege het geweld daar. Bizar en bijzinder. Stuk wandelen en naar de warmwaterbronnen. Omgeving biedt een aantal mooie hikes waarvan ee meesten niet bereikbaar zijn vanwege de rivier. We beginnen met een een stuk langs de rivier evenlater blijkt dat een doorgang onbegaanbaar is. Daarop kiest Tess ervoor thuis te blijven ivm de sterke zon. Mo en Bou lopen vlak buiten het dorp ruim een uur. Mooi uitzicht over het dal en het stadje. Thuis zwemspullen pakken en hoopvol naar de warmwaterbronnen. Ter plekke blijkt het een miniversie van Duinrell. Toch lekker en we vermaken ons. Bij de plaatselijke pizzeria laten we het ons goed smaken en sluiten de dag af met een stevig potje toepen.