Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bou Mo Tess Krijger - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Bou

Blijf op de hoogte en volg Bou Mo Tess

17 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

14/01 Township2 - Tafelberg
Even voor negen uur worden we opgehaald voor de townshiptour die ons eerst naar District 6 brengt. Een wijk waar in grote diversiteit mensen vrolijk samenleefden maar door het apartheidsregime is platgegooid en de 60.000 inwoners dwong om te verhuizen naar townships buiten de stad. Inmddels -sinds de ommekeer in 1994- mogen de mensen terugkomen voor wie het zich kan veroorloven. Het museum doet getuigenis van de impact en waanzin. In de township Langa zijn de bewoners ondertussen gewend aan toeristen. Bizar onder wat voor omstandigheden mensen hier wonen. Tess maakt een vriendin voor het leven door haar zonnebril af te staan. Ik voel dankbaarheid dat mijn bed ergens anders heeft gestaan toen ik geboren werd. Aan de andere kant, iedereen lijkt hier ogenschijnlijke tevredenheid te leven. Thuis krijgen we van Isabel nog een perspectief; velen die daar wonen, kiezen ervoor daar te wonen. Om de simpele reden dat de woonlasten nagenoeg nihil zijn en door overheid worden betaald. En ja, net zoals in Nederland, wordt ook hier veel misbruik gemaakt van overheidsvoorzieningen en is contact er binnen het township ook al enorm verschil tussen arm en rijk. Enfin, Bou en Tess proeven township bier. Met dubbele gedachten en indrukwekkende herinneringen komen we terug in Leeuwenvoet.
De zon kleurt de hemel lichtblauw. Geen wolk te zien. Weinig wind. Ideaal om Tafelberg op te gaan. De gondel is in de buurt. Parkeren is een eitje en we kunnen meteen de klaarstaande gondel in die onderweg draait. Steil omhoog zijn we op iets meer dan 1000m aangekomen. Adembenemend uitzicht. We lunchen en maken een wandeling van ruim twee uur waarvan we aanvankelijk dachten dat het 45 min zou duren. Toeristenkaartje is beperkt. De zon schijnt onverbiddelijk. Bijzonder te zien hoe deze berg het begin vormt van een groot schiereiland die uiteindelijk uitloopt in Kaap de Goede Hoop. Aan de andere kant uitzicht over de baai en zien we Robbeneiland liggen. Terug bij de lift genieten we van de schaduw. Het bier en water lessen onze dorst. Na dip in splash badje even chillen op ons terras. Daarna eten op de hoek bij Rafiki waar Tess weer sjans heeft en gevraagd wordt te blijven. Stappen lonkt.

15/01 Robbeneiland
We hebben geboekt voor de ferry van tien uur. Aanvankelijk wilde we gaan lopen, maar vanuit guesthouse wordt aangegeven dat met de auto prettiger is. Zodoende parkeren we kort daarna. Onze digitale kaarten worden gescand en we sluiten ons aan bij ruim 75 metgezellen. In afwachting van de ferry lezen we de uitgebreide informatie over de geschiedenis van het eiland. Waanzinnig hoe een klein eiland in een paar honderd jaar zoveel  diverse functies heeft gehad. Verschillende beelden komen op. Oa. Alcatraz, Papillon. Het schip brengt ons in iets meer dan een uur over. Dolfijnen en zeeleeuwen vergezellen ons onderweg. Op het eiland hebben we een bustoer. KG is onze gids die zijn serieuze verhaal doorspekt met humor en lichtheid. Vervolgens een toer door de maximum security prison. Geleid door een voormalig politiek gevangene. Hij vertelt over de verhoringen en martelingen. Weerzinwekkend wat mensen elkaar kunnen aandoen vanwege verschil van inzicht. Bij de isoleercellen waar hij zelf negen maanden heeft vertoefd, blijft hij buiten. We zien de cel van Mandela. Andere toeristen fotograferen elkaar in onze ogen respectloos achter de tralies.
Terug in Kaapstad lopen we over de Waterfront en realiseren we onze vrijheid. We kijken naar alle frisse, kleurige, smaakvolle en tegelijkertijd o zo commerciële instellingen. Terug op Leeuwenvoet even rust en daarna dalen we af naar Sgt. Pepper op Long Street. Gemoedelijke backpacker sfeer in de wandeling er naar toe doet herinneringen aan wereldreis herleven. Het toepen laat zien dat de kansen en hetgeluk zich lijken te verdelen.

16/01 Kaap de Goede Hoop
In de badkamer valt de 2e leesbril van Bou kapot op de grond. Zowel de 1e als de 2e waren al 'gereviseerd' en hingen van losse schroeven en secondenlijm aan elkaar. Wat nu? Om de hoek blijken alle leesbrillen uitverkocht. We worden doorverwezen naar een mall op weg naar Cape Point. Dat komt goed uit. Kort daarna is Bou trotse eigenaar van 2 gloednieuwe grijszwart gestreepte leesbrillen. Met dit nieuwe zicht op de wereld rijden we via Muizenberg de kust van de witte haai langs. Althans, waar de meeste slachtoffers van witte haaien vallen. In Kalk Bay koffie en bij het bord Simon's Town een foto. Natuurlijk bekijken we de Afrikaanse pinguïns bij Boulders Beach voordat we het Table Mountain National Park inrijden. De kaap is indrukwekkend. Kan me goed voorstellen dat Europese zeevaarders opgelucht waren dat de helft van de reis er op zat: '...zo, nu nog even de Indische Oceaan over, en dan zijn we er...'
De route terug langs de kust is prachtig. Vooral Chapman's Peak Drive is letterlijk adembenemend. Via Houtbaai rijden we de Zuid-Afrikaanse Rivièra binnen. Willen we zaterdag naartoe. Thuis nog even een splash in het badje. Daarna Kloof Street omhoog. We eten bij Van Hunks, genoemd naar een Nederlandse piraat. Gezellige tent met prima bediening. We beseffen hoe het leven wordt ervaren door uitersten. Bij het toepen heeft Tess haar slag weer terug en spelen we een paar spannende potjes.

• 17 Januari 2014 - 15:23

Lizzy:

Lieverds, wat geniet ik van jullie reisverslagen! Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal zien en ervaren. Maar ook: blij dat jullie weer bijna (heelhuids) terugkeren. Wij zijn ontzettend blij en dankbaar dat jullie dit met z'n drietjes hebben meegemaakt, een herinnering voor het leven. Intussen kijken we uit naar maandagochtend! Veel liefs en plezier nog, Lizzy en Malou xxx